torsdag 26 januari 2012

Klong Nin Sri Lanta

I morse när vi vaknade och hade ätit frukost var både jag och Henrik lite låga. Suck och stön, vilken strand ska vi åka till idag och vad ska vi hitta på? Båda kände att det kanske inte är så dumt att åka hem om några veckor ändå. Men, sen tog vi oss i kragen, vi har det ju hur bra som helst, vi måste bara njuta av nuet.

Vi packade ihop våra strandprylar och bestämde oss för att åka dit tuk-tukken bar oss. På vägen stannade vi och bokade en hyrbil i tre dagar. Vi tänkte att en liten tripp in på fastlandet till Phuket och kanske Kao Lahk kunde vara spännande. Inget hotell bokat, ingen koll på vad vi ska göra, men det kommer lösa sig. Kul ska det bli!

Sen susade vi ner mot Klong Nin, och pang sa det, så fick vi punka på ett däck och fick stanna för att laga det. Då fick vi reda på vad en begagnad tuk-tuk kostar och insåg att det hade lönat sig för oss att köpa en tuk-tuk när vi kommit hit och sedan sålt den efter fyra månader. Då hade vi sannolikt gått plus eftersom det var lågsäsong när vi kom och högsäsong när vi åker...

I alla fall så hamnade vi tillslut på Sri Lanta på Klong Nin. Och vilket ställe! Det var jättefint med pool, olika strandbarer, solstolar och parasoller (det är man verkligen inte bortskämd med här), gungor, träningsställningar, beachvolleynät och en riktigt fin SPA-avdelning. Dessutom hade de yoga där varje dag. Maten var toppengod också!

Henrik hade ett skypemöte och undertiden badade jag, Viggo och Sally. Sally satt och plaskade vid poolkanten och såg stadig ut, men rätt vad det var så stöp hon på plytet rakt ner i poolen. Stackarn, hon blev alldeles chockade och det tog en stund innan hon lyckades andas även efter att jag plockat upp henne. Viggo övade på att dyka ner på botten och hämta prylar med sitt cyklop, han har blivit jätteduktig på det, man får bara ge honom en liten skjuts ner på botten så går det bra. Sen har han börjat simma som en hund med huvudet ovanför vattnet nu.

Senare på eftermiddagen hittade vi som en liten naturlig pool vid strandkanten där barnen plaskade runt, supermysigt! Den stora båten som vi såg för drygt en vecka sedan låg fortfarande på grund, de hade således inte lyckats få upp den i sin räddningsinsats. På kvällen blev det en jättefin solnedgång och jag passade på att gå upp i headstand igen på stranden. Härlig känsla!

Vi åt en härlig middag på stranden. Det var verkligen en vackert ställe! Hit kommer vi åka igen. När vi satt där sa vi båda, att nu mår vi bra! Tur att vi tog oss i kragen imorse och faktiskt åkte ut och hittade på något. Så har vi ju bokat in en tredagars tripp någonstans också.

Dagens tanke: Även om det känns tungt ibland, gäller det att masa sig iväg till något aktivt, då blir det oftast bra.