söndag 22 januari 2012

Dykning på Hin Daeng

Idag var Henrik ute och dök på Hin Daeng, två dyk blev det. Jag var hemma med barnen, det blev bad i poolen, kortspel och djurlekar för våran del. Egentligen tyckte jag Henrik skulle gästbloggat idag eftersom han varit med om mest på sin dykning, men han trodde ändå att jag gjorde det bättre.


Henrik tyckte att dyket var helt OK, men inte som Sipadan-dyken på Borneo. Det var det som var måttstocken om jag skulle ta en Advanced-kurs här nere, om det var värt det.  Han kommer inte åka ut dit och dyka igen, så bra var det inte. Typiskt, undrar om vi någonsin kommer uppleva lika bra dyk och vackra koraller igen som vi gjorde då i Borneo.  Allt var så färgglatt där och det gick inte ett enda dyk utan att man såg både haj, sköldpadda och stora fiskstim. 

Ja, ja, Henriks dyk var ändå bra, det var många fiskstim och han fick se muräna, lionfish, pufferfish, morrish idol, surgeonfish, butterflyfish, ja alla de vanliga fiskarna vi brukar se, men större stim och större fiskar. En jättestor triggerfish som han var riktigt nära och dom är ju inte att leka med. Sen såg han vackra nudiebranches och fina koraller.

Han kom tillbaka hem vid 14-tiden och då blev det slapp hemma innan vi gick ut för att träffa Morris familj, Ellertson, på Indianen. Då kom Pas ut med sin lilla son Louise-Pas som var hur söt som helst. Jättefina fotringar hade han också. Pas berättade att han skulle söka visum i Tyskland och kanske en dag blir han tysk. Konstig tanke, det känns nästan som om Crocodile Dundee kommer till stan...

Vi gick i alla fall till Banana Garden för att äta. Barnen lekte som galningar, jätteroligt att se att Viggo fick en sån riktigt bra polare att leka med, han var verkligen i sitt esse. Vi avslutade måltiden med en deep fried bananas med chokladsås, sååå gott! Vi promenerade hem på stranden och Viggo blev såklart jätteledsen när Morris, Cornelia och Maximilian skulle gå in till sig. 

Viggo var som en pannerad fisk så han fick duscha av sig all sand innan det var dax att hoppa i bingen. När jag nattade honom hörde jag en groda (tror jag, kan ju inte alla djurläten här) och det lät som den var inne i rummet, men jag hittade inget. Nu hörde jag den alldeles nyss igen, hoppas bara den är på utsidan...

Dagens tanke: Havets djup, tystnaden, hur du hör din egen andning, viktlösheten, alla fiskar, koraller - det är en helt annan värld en den vi lever i. En mystisk värld.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar