lördag 18 februari 2012

Sista dagen på Koh Lanta

Ååååååh, nu är sista dagen avslutad och det känns alldeles tokigt!!! Sista gången vi sprang på stranden, sista gången vi var på Indianen, sista gången vi var på Easy Bar, sista gången, sista gången...

Det är fortfarande helt vansinnigt varmt här nere, knappt så man klarar av att vara utomhus, vi dryper av svett utomhus och det går knappt att andas för det är så hög luftfuktighet. Så här brukar det tydligen vara i april, men klimatet har fått sig en knäpp. Nästan skönt att komma hem till svala Sverige, men det är väl lite väl kallt misstänker jag.

Idag har varit stora packdagen och slängdagen. Tur att Martin och Nina är här! Supergulligt av dom att de tar med sig en hel väska med nästan 20 kilo i. Annars hade vi aldrig fått med oss allt hem. Allt är nerpackat nu, tvättat och struket också. Massor av krafsleksaker från marknaden är slängt, och massor av mat. Det känns helt tomt i huset nu. Precis som när man ska flytta på riktigt.

Nina och Martin kom i alla fall i morse med våran våg och meddelade oss den positiva nyheten att vi kunde skicka med dom hela 18-20 kilo! Perfekt! När vi packat klart gick vi ner till Weed View och åt mat och sen hade Nina bokat in oss på Wow Nail.

Både Martin, Nina och jag gjorde pedikyr och det var helt underbart! Känns bra att både fötter, händer och naglar är väl omhändertagna inför hemresan. Adrian och Viggo fick måla sina små naglar också. Det blev små fiskar och någon döskalle. De var riktigt duktiga, satt stilla och väntade på att det skulle torka. Det såg nästan ut som om de skulle somna. När Martin var klar tog han och Henrik med sig barnen och fixade med packningen och vår sista tvätt.

Vi träffades hemma hos oss, sedan gick vi ner till Indianen. Vi träffade våra grannar och Ebbas gamla lärare Birgit och pratade lite. Vi hann med någon runda eller två där, innan vi gick till Easy Bar där vi bokat bord på stranden. Jag tog Hot pan med kyckling som är min favorit där. Mumsig och mysig sista strandmiddag.

Efter middagen hamnade vi på Indianen igen. En nio-årig kille ställde sig och gjorde en egen eldshow och var kanonduktig. Pas tog fram två stycken lucky lamp till oss som en fin avskedsgest. Supergulligt! Vi hann precis skicka upp dem innan det började komma små regndroppar på oss.  Hela kvällen blixtrade det över himlen och tillslut brakade det loss. Dessa underbara (men blöta) tropiska regn.

I morgon blir det frukost på German Bakery tillsammans med Jarlholts innan vi ska besiktiga huset med Lanta Hideaways. Sen bär det av till Krabi Airport för att flyga till Bangkok. Där ska vi tillbringa våra sista fyra dagar i detta härliga land!

Dagens tanke: Vår thaimout är helt klart den bästa investering vi gjort i vår familj någonsin!!! Vi har verkligen fått ut det bästa och gjort det bästa av tiden man kan tänka sig. Innan vi åkte var jag lite orolig att vi skulle klättra på väggarna och bli trötta på att vara med varandra. Vad gör man i fyra månader? Det blev helt tvärt om. Så sammansvetsade vi blivit, så bra vi lärt känna oss själva, så mycket tid vi kunnat ge varandra och våra barn och så mycket vi fått uppleva tillsammans. Helt ovärderligt! Och fyra månader gick grymt snabbt.