söndag 20 november 2011

Snorkling på Koh Haa

Vilken härlig familjedag vi haft! Tidigt i morse åkte vi med Lanta Diver till Koh Haa (de fem öarna) tillsammans med flera andra familjer från Svenska skolan. Vattnet var kristallklart och redan från båten kunde vi se alla färgglada fiskar som bara väntade på att vi skulle hoppa i.


Först simmade Henrik och Ebba in till stranden så att hon fick göra sitt prova på dyk, med tuber och hela utrustningen. Det gick bra på grunt vatten. Jag och Viggo provade ut snorklingsutrustning till honom och han tyckte det var märkligt att man inte kunde andas med näsan, men det gick bra ändå. I vattnet hängde Viggo på min rygg och stoppade ner huvudet då och då och tjöt av lycka när han såg fiskarna.  - Det här var jätteroligt mamma, det vill jag göra hela tiden!


Vi simmade och mötte Henrik och Ebba, sen snorklade hela familjen tillsammans. Supermysigt! Det var första gången för både Ebba och Viggo att snorkla runt på ett sådant speciellt snorklingsställe och se så mycket fisk. Ebba tyckte det var som en ny värld som öppnade sig.  Sally var kvar på båten och sov och hade en barnvakt. 


Vi såg massor av vackra fiskar, sjöstjärnor, sjöborrar, anemoner och fula sjögurkor. Några av de vi såg var nemofiskar, papegojfiskar, fjärilsfiskar, kirurgfiskar, triggerfish, trumpetfiskar, blåsfiskar, groupers och många många andra som jag inte kan namnet på. Några andra i sällskapet fick se både minihaj, bläckfisk och sköldpadda också.


På båten fick vi en god lunchbuffé och massor av frukter och dricka. En mycket bra anordnad dag med högt betyg till Lanta Diver. Jag och Henrik blev enormt sugna på att ta ett riktigt dyk på ett ställe lite längre bort där de sett valhaj flera gånger det sista.

Familjen Jönsson var också med
Kvällen avslutades på Black Pearl, en restaurang inne i Saladan som en svensk kille startat. God mat, trevligt inrett, bra personal och som vanligt gulliga mot barnen.






5 kommentarer:

  1. Vad underbart!!! Jag lär bli ngt avundsjuk om ni får se hajar vid ett ev dyk... Vi såg aldrig några... Kram

    SvaraRadera
  2. Å vad HÄRLIGT det låter!! Jag har ju bara snorklat på riktigt en gång i Egypten - men banne mig - jag såg valhaj! Å har det på Video... Det var mäktigt - ca 12 meter stor bjässe som simmade under mig. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara bilder. Ser verkligen fram emot att se detta med egna ögon. 2 veckor kvar...
    //Anja

    SvaraRadera
  4. Fantastiska bilder, ser roktigt gott ut!

    SvaraRadera
  5. En riktigt härlig dag! Vi var på Black Pearl i förrgår- då Albin inte ville äta eller sitta still ;)

    SvaraRadera