tisdag 17 januari 2012

Bästa thaipolarna!


Idag var vi på Relax Bay, efter en lång och skön morgon hemma. Som vanligt när vi kom dit blev tjejjerna i strandbaren jätteglada att se Viggo och Sally. De hade snickrat iordning båten med tak som vi brukar sitta i, superfint. Vi beställde våra lemonshake, äpplejuice och frukttallrik som vanligt och satt och mumsade i skuggan. Sally, som håller på att upptäcka världen, fick lime att suga på och tyckte det var spännande smak.

Henrik och Viggo badade i poolen medans jag och Sally pratade med tjejerna i baren. Den tjejjen jag brukar prata med mest, måste ta reda på hennes namn, berättade att hon jobbat där i 11 år (!), otroligt lång tid. Den dagen tsunamin var jobbade hon däremot inte, men Relax Bay hade tydligen klarat sig väldigt bra. Hon lekte med Sally som visade upp sin nya ålkrypning hon börjat med. Det går tyvärr bara snabbare och snabbare. Sanden är riktigt spännande, både att stoppa tårna i och att stoppa i munnen...

Vid poolen hände en liten olycka för Viggo när han skulle kissa bland palmerna bakom poolen. Han tappade balansen och får ner mot en liten äcklig flod. Som tur var fick han tag i en lite bananplanta så han inte åkte ner i det vattnet. Verkligen tur, jag misstänker att det finns allt möjligt där i, floden ser väldigt mörk ut och är ganska så stilla, säkert giftiga ålar, iglar och avföring, bläääähaa. Viggo fick ett litet sår, men tjöt av förskräckelse eftersom han trodde att han skulle bli uppäten av en krokodil som säkert fanns i floden... Hmm, undrar var han fått den idén ifrån. 

Efter lunch kom Ed, Viggos favoritkompis i baren. Han plockade fram några roliga pinnar som man egentligen skulle jonglera med, men de spelade trummor på några spänner med dem istället, sen grävde de och gjorde kakor i sanden. De andra två tjejjerna i baren turades om att skojja med Sally. Den ena tjejjen har försökt få barn i många år tillsammans med sin pojkvän. Sedan tidigare har hon en 18 årig dotter, som hon själv fick när hon var 18 år. Den andra tjejjen har en dotter om är 14 månader och bor söder om Bangkok. Just nu tar hennes morfar hand om barnet när hon är på Koh Lanta ett halvår och jobbar. Tänk, ett halvår utan din lilla bebis!!! De har ett tufft liv här. När vi skulle gå var båda barnen alldeles lyckliga när de fått leka med bästa thaipolarna.


Usch, det är bara fem veckor kvar tills vi åker hem och jag har börjat fundera på allt jag kommer sakna. blandannat kommer jag sakna dessa goa människorna och hela Relax Bay. Undrar om vi någonsin kommer tillbaka hit igen, undrar om vi någonsin kommer kunna göra en sån här grej igen? Kanske inte så länge, men kanske två månader i alla fall. Blir trött på mig själv att jag alltid ska börja oroa mig och sakna så långt i förväg. Så onödigt!!! Lev i nuet är ju det jag lärt mig här nere! Grrr...

På eftermiddagen spelade Henrik och Martin tennis, sen bytte Lotta av Martin. Henrik fick två vinster och var såklart stolt som en tupp. På kvällen gick vi ut och åt tillsammans. Viggo var blöjfri hela denna dagen, verkligen duktig kille! Han har blivit lovad en present imorgon på marknaden. Det blev bara en liten olycka på kvällen, när han satt i mitt knä. Det var ju mindre roligt för mig. Vi var på Easy bar med Flodmans och några vänner till dom, supertrevlig kväll tills några olyckor var framme. Först spydde Viggo (som jag fick torka upp) efter att han satt en fisk i halsen, sen kissade han på sig och mig. Stackars honom och mig. När Sally vaknade och vägrade att äta, gav jag upp och vi gick hem.

Dagens tanke: Har ingen bra idag, men jag funderade mycket på Relax Bay, på de två tjejjernas livsöden, som ju inte är helt enkla, men hur fantastisk glada de är och hur mycket de faktiskt ger mina barn. Barn som egentligen inte betyder något för dem, men som de slösar kärlek på. Underbara människor! Jag kommer sakna allt detta så vansinnigt mycket.






4 kommentarer:

  1. Låter helt underbart med alla vänner där nere. Precis som du skriver, lev i nuet och njut!!! Du är värd varenda härlig stund! Kram

    SvaraRadera
  2. Tack Åsa, vad gullig du är! Jag ska verkligen försöka njuta av varenda ögonblick!

    SvaraRadera
  3. Vad underbart ni verkar ha med massa härliga människor! Tycker dock det skall bli mysigt att ni snart är hemma igen så att man får se er!!!! Njut av allt, fortfarande några veckor kvar!!! Kram Ansi

    SvaraRadera
  4. Ja, det är härligt Ansi och vi saknar verkligen er också. Har hört att det kommit snö i Sverige nu, hoppas de får ligga kvar. Kram!

    SvaraRadera