måndag 20 februari 2012

Lyx i Bangkok

Bangkok är en riktigt fin stad för att vara i Thailand, känns som en helt vanlig storstad med höghus, bra vägar, snygga shoppingmall och allting. Känns lyxigt att komma till en sån här stad efter att ha varit så länge i avslappnade Koh Lanta där det bara finns en liten T-korsning med en liten marknad, även om det är väldigt charmigt. Efter vår tripp till Phuket, som ändå är en stor stad, så hade vi inte så höga förväntningar på Bangkok.

Igår morse åkte vi från Krabi Airport till Bangkok. Vilket lyxhotell och coolt rum min kära man hade bokat! Han hade hittat ett specialerbjudande på Agoda så vi ska bo i en svit på Hansar hotell mitt i stan. Och vilket rum, eller vilka rum kanske man ska säga. Ett stort vardagsrum med TV, skrivbord och allt, ett jättestort badrum som var hur snyggt som helst och sen vårt sovrum som var en flygel rakt ut i luften med fönster på alla sidor så det känns som man svävar i luften när man tittar ut. Viggo tyckte att vi kan bo här lika länge som i Thaliand (läs Koh Lanta). Vi åt en supergod fransk middag på hotellet den kvällen. Sen var vi på rummet och njöt av lyxen, hela familjen badade och hade mysigt.

I morse åt vi en ljuvlig frukost, till och med Viggo fick en del i sig. Sally kröp runt på heltäckningsmattan, hon kryper på alla fyra nu när hon vill, oftast ålar hon, men hon kan krypa på alla fyra. Vi tog en taxi till Chao Praya, den flod som rinner genom Bangkok, och tog en egen båt som tog oss upp för floden. Det var en upplevelse att åka på floden, även om vår chaufför inte var den bästa. Han kunde ingen engelska, visade oss ingenting och körde enormt långsamt. Det roligaste var att se alla stora fiskar som hoppade upp för att ta mat som Viggo fick slänga i. Det var även intressant att se alla små skjulliknande hus längs med floden.

Vi blev avsläppta vid Grand Palace, men valde att gå till What Po som är det största och äldsta tempelområdet i Bangkok. Den gigantiska liggande buddhan ligger även här. Jag har redan varit på Grand Palace och Henrik var inte så kulturell att han ville se det idag. Vi var väldigt varma, trötta och hungriga när vi var klara där och tog en taxi till MBK för att äta lunch.

MBK är ett jättestort shoppingmall för kopior, men även några original finns. Det var ganska förvirrande eftersom det var svårt att veta om det var original eller inte, sen var det inte så många kända varumärken. Det blev således inte så mycket shopping för vår del, lite örhängen, iphonefodral, sminkborset och sånt. Vi avslutade shoppingen med att äta middag på en jättestor foodcourt, inte speciellt charmigt, men bra så alla fick äta det den ville.

Sen åkte vi hem till vårt underbara hotell och bara mös. Imorgon ska vi besöka Siam Ocean World.