torsdag 1 december 2011

Yoga, meditation och manus

Vilka sköna dagar vi har haft! I morse kom Viggo inspringande med sin första julkalenderpresent och var så lycklig, en woododocka som ska beskydda honom. Ebba hade också fått en som hon hade med sig till skolan och tog henne till final i pingis.

Rutinerna sitter här nu, barnen går till dagis och vi andra pluggar lite, tränar lite, badar lite, äter lunch och umgås. Jag fick med mig Gunilla på yoga idag och hon tyckte det var en riktigt bra träning. Efter yogan frågade jag läraren, Anneli, vad hon trodde om meditation, om det kunde vara något för Henrik. Hon började berätta om meditation och att hon suttit framför munkar i fem år, vilken process det är och tyckte att Henrik skulle köra på en "retreat" direkt. Hon brinner verkligen för mindfullness och meditation förstod jag. På ett "retreat" går du upp kl.05.00 i fem dagar, kör tre meditationspass à två timmar och ett yogapass. Det kändes inte som en jättebra start för någon som bara vill prova på... Anneli tyckte att jag såg tom ut i ögonen när hon berättade och insåg att jag inte förstår någonting. Tackar, tackar säger man då. I vilket fall visade det sig att hon förmodligen har ett högt förtroende för mig då hon gav mig ett manus på sin bok som hon ännu inte givit ut i ämnet meditation och mindfullness och bad mig läsa den och ge mina åsikter. Det kändes ju riktigt kul och jag har läst hälften och tycker det är bra.

När vi hämtat barnen blev det glass på Diamond Palace där flygekorren finns, sen försökte vi få Viggo att sova middag utan framgång. På kvällen regnade det och vi gick till Fat Monkey. De marknadsför sig med en skylt där det står Crap food and Warm beer. Kanske inte låter så förtroendeingivande, men de har god mat. Hunden Frida som bor på vår gata följde med oss hela vägen till restaurangen till barnens förtjusning. Viggo var såklart riktigt trött och fick knappt i sig någon mat. Vi gick hem och la barnen så följde Gunilla och Leif hem och drack te istället. Mysigt!

Dagens tanke: Det är som det är och det blir som det blir. Det är alltså lika bra att njuta av nuet istället för att gå omkring att oroa sig om gårdagen eller för morgondagen.



2 kommentarer: