torsdag 29 december 2011

Pruta, pruta, pruta!

Vilka intensiva dagar!!! Igår började vi dagen i Chinatown på Jalan Petaling, marknaden där man kan hitta allt inom oäkta. Det var inte en jättestor marknad så man tog sig igenom den rätt fort till Henriks glädje. Jämfört med Koh Lanta måste jag säga att vår thailändska marknad är mycket bättre, den har mer olika saker och bättre kopior även om de är lite dyrare.

Det fanns mängder med väskaffärer, men jag tyckte inte jag hittade någon bra "läderväska". Tillslut blev det ändå en cool skötväska och en plånbok med pip studiomönster som jag verkligen gillade.  Några leksaker och gossedjur till Viggo, en fin tyglampa att ha i lekrummet, en G-shock klocka till mig och någon mer plånbok från Gucci. Henrik köpte inte nåt... Jag känner att jag övat upp min prutningsstrategi bra så jag blev riktigt nöjd. Vi avslutade shoppingen på en trevlig restaurang på Central Market.

Sen var det dax för lite shopping i de finare kvarteren, Pavillion, som vi fått rekommenderat av Nina. Det var ett superfint ställe och de hade värsta julskyltningen, med karuseller och allt. Vilken lycka för Viggo, han speglade sig i de stora kuloprna. Vi hittade lite fina kläder och träningsväska i Ralph Lauren och Roxy-affären. Innan vi tog oss vidare tog vi en paus med en underbar Chai Latte och kaka på Café Dome. All mat och fika som känns lite mer västerländsk är väldigt uppskattad. Vi märker att det är något vi saknat på Koh Lanta, även om vi inte tycker det är något viktigt egentligen.

Shopping i all sin ära, men det är verkligen bara prylar. Dessutom är det betydligt mycket dyrare i Kuala Lumpur, både kläder och mat. Tur att det inte är här vi spenderar fyra månader, då hade vi blivit helt ruinerade. Gårdagen avslutades på en australiensk restaurang med personal som var hur gullig som helst mot barnen. Det är verkligen nyckeln för alla resturanger, något som man inte fattat i Sverige, att ta hand om barnen på ett bra sett. Både Sally och Viggo fick följa med in i köket och titta. Ännu en sen kväll avslutades. Nu känner vi oss mätta på shopping i alla fall.

Idag åt vi vår svulstiga frukost länge innan vi åkte iväg till Petronas Towers för ett nytt försök, eftersom det var stängt sist vi var där. Denna gången när vi kom dit var det slutsålt för resten av dagen... Det var nog inte meningen att vi ska upp där. Vi promenerade till Menara KL Tower som är det fjärde högsta TV-tornet i världen, det högsta ligger i Kanada. Vi fick kanonutsikt över hela KL och förvånades över att här endast bor 3 miljoner, det ser betydligt mycket större ut.

Efter utsiktsturen i Menara KL Tower gick vi in på ett litet zoo, Viggo älskar ju djur. Där fanns jättestora ormar, spindlar, papegojor, sköldpaddor (en med två huvuden), apor och annat. Man kunde få ta kort med papegojor på huvudet och eftersom inte Viggo ville, fick jag ställa upp :-).

Vi avslutade vår sightseeingtur med en sen lunch längst ner på KLCC med utsikt över trädgården, vackert! Det blev en lång och supergod lunch och för en gångs skull hittade vi glutenfria köttbullar till Viggo. Alla var helt slut och somnade i taxin hem till hotellet. Istället för bad i poolen blev det bad i badkaret eftersom Viggo fick välja själv. Snart är det dax att göra oss fina inför semesterns sista middag. Imorgon åker vi hem till Koh Lanta igen.

Dagens tanke: Borta är alldeles underbart, härligt och bra, men hemma är ändå bäst!