lördag 3 december 2011

Koh Roks djurliv

Idag har vi varit på en heldagsutflykt på Koh Rok. Vi tog speedboat ut med Lanta Diver och det var bara två andra familjer förutom oss. Det var en vacker ö med vit sandstrand och bra snorkling om man åker ut en liten bit med båten. 


Det roligaste djurlivet hittade vi dock på land på den här ön. Vi hittade flera stora varaner. Det är riktigt häftiga djur, deras skinn ser ut som pansar, de rör sig långsamt och deras långa smala tunga åker ut ibland. Varanen har giftigt saliv så det gäller att inte komma alltför nära. Vi såg även några söta ekorrar i träden som sprang upp och ner hela tiden för att hämta mat.

På stranden myllrade det av eremitkräftor i alla olika storlekar boendes i mängder med varianter av snäckor. Så fort man kommer gåendes på stranden kryper de in i sitt skall och lägger sig stilla på sanden. Jag la mig ner och väntade på att de skulle krypa ut ur skalen så jag kom riktigt nära och fick bevittna flera roliga fajter mellan dem. 

Vi bjöds på god lunch och frukter och samtidigt som vi åt lyckades Sally trilla rakt i sanden och fick hela ansiktet och munnen full med sand. Stackers tjej! Hon blev förtvivlad först men efter att jag tvättat av henne i havet var allt bra igen. Barnen byggde en liten borg med långa gångar ut ur den. De plockade eremitkräftor så fick de leta sin väg ut.

Vi snorklade också såklart, Viggo var med även denna gången och simmade omkring med sin flytväst som en liten säl. Vi såg massor av färgglada fiskar såsom Golden Damsel, Clownfisk, Java Kaninfisk, Fjärilsfiskar, Moorish Idol, Golden Trevally, Triggerfisk, Papegojfiskar och en stor Orangespiked Sea Cucumber. Ingen haj, ingen manta och ingen valhaj idag heller... Vid 15-tiden åkte vi hem igen alldeles slut efter en aktiv dag. Både jag, Viggo och Sally somnade på båten.


När vi kom hem tog vi ett avsvalkande dopp i  
poolen och slappade och åt lite minibananer. Ikväll hade vi bestämt oss för att gå till The Peak, en restaurang som har utsikt över hela Klong Dao beach och ligger på en udde på ett berg. 


På vägen dit hade vi lovat barnen att köpa lördagsgodis på Seven eleven. När Henrik och barnen var inne i affären började det störtregna. Jag och Sally fällde ner små galongardiner runt tuk-tuken så vi klarade oss fint, men Henrik stod med Viggo och tryckte under ett tak. Då stannar en thailändsk kille med sin bil, går ur bilen och fäller upp ett paraply och följer dem till tuk-tuken. Så fantastiskt medmänskligt och snällt. Detta folk är det vänligaste och snällaste på jorden tror jag.



Väl framme på restaurangen som tillhörde Crown Resort så fick vi åka en shuttlebus upp till toppen. Det var ett väldigt tjusigt ställe, men stelt och inte så mysigt inrett. Maten var god och framförallt sällskapet såklart. Detta var Leif och Gunillas sista kväll, veckan har verkligen gått fort. Det regnade fortfarande när vi skulle gå hem. Jag bar Sally ut till shufflebussen på min axel sovandes. Då springer en thailändsk kille efter mig med en uppfälld meny över Sallys huvud för att hon inte skall bli blöt. Återigen en fantastiskt god gärning. Vi svenskar har verkligen något att lära av det thailändska folket.

Dagnes tanke: Gör något snällt utan att få något tillbaka, då kommer vi få en bättre värld!
Farfar och barnen


Avslutning av kvällen på The Peak på Crown Resort. 






5 kommentarer:

  1. Bra ordspråk idag! tänk va gott det känns när en gör nåt gott utan att förvänta sig nåt tillbaka!

    Vill passa på att berömma fotografen för de finfina bilderna! Du är allt farfars unge!! <3

    SvaraRadera
  2. Vad spännande med alla djur! Finns det möjligtvis även en liten kille som vill leka med de små liven?! ;-) Hoppas ni har haft det mysigt med era första besökare, nu blir det snart fler.... :-) Jag försökte smsa dig i fredags för att bestämma skype tid med dig, skulle vara sååå kul att höras! Förstod dock på din facebook kommentar att du inte använder din telefon, vad har henrik som nummer? Kram Ansi

    SvaraRadera
  3. Tackar Emm, jag gillar verkligen att fota, kommer säkert från farfars gener. Nu har vi en riktigt bra kamera också. Igår hade nog ett foto på mig krypandes på stranden varit en kul syn också :-).

    Ansi, Henrik har messat sitt telenummer. Idag hade passat toppen, eran tid typ 14.00. Jag ser till att vara online på Skype ikväll så hoppas vi att vi kan ses där.

    SvaraRadera
  4. Hej! Kul att följa tycker jag. Vill också passa på att berömma fotografen! (Hoppas det syns att det är morbror Hasse som skriver)

    SvaraRadera
  5. Åsa - telefonen är på och sms:et från Henrik har jag nu fått! Vet dock inte hans skype namn men har smsat honom för att fråga. Hoppas vi hörs om någon timma! Kram Ansi

    SvaraRadera