torsdag 10 november 2011

Yogaframsteg: headstand

Som jag tidigare skrivit har jag bestämt mig för att testa yoga. Det finns många olika typer av yoga och den jag valt heter Astanga. Det är en dynamisk form där du har full fokus på kroppens muskler och andningen när du gör rörelserna. Det gör att sinnet får ro och du får en enorm djup avkoppling efter ett yogapass. Härligt!


Jag trodde aldrig jag skulle klara yoga "headstand" på hela min period här, se bilden nedan. Men ta mig sjutton så kom jag upp på huvudet som en liten boll idag. Sååå roligt!!! Nu ska jag öva på att svaja med kroppen och därefter att komma ut i pik med benen för att till sist klara av att sväva med kroppen på bara armarna med benen rakt upp i luften. Jag tror inte det är sannolikt att jag hinner öva upp. Det handlar om enorm kroppskontroll och fokuserat sinne...

Mmmm, jag är så nöjd med vad jag åstadkommit. Snart ska vi hämta barnen som fått göra bananbåtar i skolan/dagis idag. Det är en ljusfestival här ikväll där man ska sätta bananbåtar på havet och lägg någon del av kroppen (!) för att offra till havsguden. Det går tydligen bra med en nagel eller ett hårstrå. Någon slags tradition som ska göra att vi blir ännu lyckligare. Om det går :-), vi har det helt fantastiskt!


Så här ser en fulländad headstand ut.


8 kommentarer:

  1. Du kommer att lyckas - det är underbart med huvudstående - ibland kallad clownen :-)

    SvaraRadera
  2. Du är ju helt fantastisk!!! Asgrym.
    Anja

    SvaraRadera
  3. Klart du kommer att klara det? Varför inte? Du fixar allt å det du inte fixar är inte värt att fixa ;)

    SvaraRadera
  4. Tack för era lyckönskningar! Ja, det vore verkligen kul om det gick att fixa. Just nu har jag fått ont i ryggen av allt "hundstående" så jag får nog gå på ryggmassage imorgon.

    SvaraRadera
  5. Men, jag trodde det var du ovan!!! Martin upplyste mig precis om att det INTE var du...
    //Anja

    SvaraRadera
  6. Ha, ha!!! Ha!! Nej, det är inte jag, det är bara för att visa hur fantastiskt det skulle kunna bli, jag själv har bara kommit upp som hon utan uppsträckta ben :-).

    SvaraRadera
  7. Har faktiskt hört att det var fler som trodde det var du. Kan du gissa vad Martin tog det på...? ;-)
    //Anja.

    SvaraRadera
  8. Tack Martin! Mina attribut är betydligt större än så ;-)

    SvaraRadera