fredag 3 februari 2012

Sri Lanta och fredagsmys

Idag vaknade jag vid 06.00 då Henrik satt klockan för att gå ut och springa, pust och stön. Vi andra somnade om i alla fall. När vi vaknade hade Henrik hunnit springa i 40 min och låg och läste. Och då var ändå klockan bara 08.00. Det var strålande väder och vi satte igång med frukosten. Innan vi hunnit äta klart kom städerskan så det var bara att rappa på så vi kom iväg.

Vi tankade upp vår lilla farkost och susade ner mot Klong Nin Beach. Katta och Bosse åkte biltaxi ner så vi skulle ses där nere. På vägen fick jag syn på en marimekkoväska i en liten affär så vi stannade. Jag hittade även en fin orange sjal i thaisiden och lyckades pruta ner allt till 400, men sen när jag skulle betala så blåste tanten mig på 50 bath, ingen förmögenhet direkt, men av princip var det ju kasst. Jag sa till henne, men hon blånekade... Inte alls likt alla de andra vänliga thailändare jag träffat här nere. Irriterande.

På Sri Lanta var det fullt med folk idag så vi lyckades inte få några solsängar eller parasoll. De har en stor härlig gräsmatta med massor av träd överallt, så det löste sig, vi låg där och flyttade runt på våra handdukar. det var perfekt för Sally också som fick äta lite gräs som omväxling till sanden.

Jag och Viggo badade länge och övade på att plocka upp stenar på botten. Han var jätteduktig! Sen var det dax för lunch där vi fick slå oss ner vid låga bord med kuddar att sitta på, superkul tyckte Viggo, lite obekvämt tyckte vi vuxna, toppen tyckte Erik och Sally som kunde stå¨upp och se allt på bordet. 

Efter lunch blev det koma, vi läste, slappade, försökte söva barn. Sen kom molnen och det såg ut om att det skulle komma regn så vi bestämde oss för att åka hem. Innan vi åkte tog vi en liten frukt och glassfika s¨barnen var välfyllda innan hemfärden då de oftast somnar. Så var det även idag och vi lyckades bära in båda två så de fortsatte att sova och vi kunde läsa våra böcker ute på terassen.

Katta och Bosse skulle lämna in tvätt och handla en del saker på Lanta Mart inför sin lilla tripp till Koh Mook inne i Saladan. Viggo ville vara hemma och ha myskväll så vi åkte och köpte pizza och godis.

Det blev en supermysig kväll i vår lilla soffa där vi fick plats allihopa, Sally klättrade runt på oss och runt på golvet. Film intresserade inte henne så mycket. Filmen blev Madagaskar 2 och varje gång det kom lite cool musik hoppade Viggo upp och dansade och Sally tittade förundrat. Det första riktiga fredagsmyset med hemtagen mat och film här på Kh Lanta, och vi undrade varför vi inte gjort det tidigare. Antagligen för att vi inte haft behov av det konstaterade vi. 

Dagens tanke: När jag tänker på Sverige och vad jag saknar hemifrån är det just fredagsmyset, men idag kom vi rätt nära ett fredagsmys som det är i Sverige. 








2 kommentarer:

  1. härligt ni har det!! i Kareby har -18 denna morgon. Vi får nog hoppa över skridskoskolan idag brr/ Fredrik

    SvaraRadera
  2. Urk vad kallt!!! då hade jag också hållt mig inomhus. Vi håller oss inomhus här ibland och sätter på AC:n för att vi förgås av värme :-)

    SvaraRadera