tisdag 14 februari 2012

Fotoövning på Koh Mook



I morse vaknade Sally tidigt, så hon och jag gick ut på terassen för att inte väcka de andra. Där ute var det full ruljans. Flera blåklädda gick och krattade stranden från blad, en kille körde säckar som antagligen var ris. Mitt i allt kom fyra turbanklädda män och fotograferade sig själva utanför bungalowsen, sen gick de längs med stranden tills de försvann. Jag fotade dom och de såg mig med mitt jätteobjektiv och skrattade och vinkade. Kändes lite lustigt att jag kom alldeles inpå dem trots att de var en bit ifrån mig. Jag försökte komponera bilderna så att de kunde berätta en känsla och för att betraktaren ska få tänka lite.


Tillslut kom Viggo ut och kröp upp och mös med oss, så då gick vi in allihopa och slappade i våra sagolika sängar med stora myggnät. Viggo tycker det är som en koja, även Sally tycker det är spännande med ett nät över sängen. Viggo frågade som vanligt vad vi ska göra idag, härligt att alltid få dagen serverad framför sig. Vid 8-tiden tyckte vi det kändes OK att gå till frukosten. Jarlholts kom också så tidigt. Underbar frukost som vanligt! 

Efter maten gick vi till bungalowen och packade ihop allt och checkade ut. Vi tog på oss badkläder och Martin lekte med barnen i poolen i väntan på vår speedboat. Martin är en riktig favorit hos barnen och han får utstå alla möjliga lekar, men han tycker nog det är roligt. Vi var många som skulle åka med speedboaten till Koh Lanta idag. Vi plockade upp fler människor på flera stopp både på Koh Mook och Koh Ngai så det var knappt att vi fick plats. Alla barnen utan Sally somnade, hon charmade flera stycken på båten och lekte på durken istället.

Väl hemma på Koh Lanta infann sig den där härliga hemmakänslan som vi upplevt så många gånger förut när vi varit ute på våra turer. det är så häftigt att få den känslan här i Thailand, samma känsla som vi får till vårt hus hemma i Sverige. Undra hur länge man behöver bo någonstans för att känna den där härliga "hemma-bäst" känslan. Vi pratade med mormor också som hade varit och inhandlat overall och vinterstövlar till Viggo på vinterrean. Kul att de rear ut vintersakerna innan vi ens hunnit hem till vintern...

Senare på eftermiddagen träffade vi Jarlholts inne på marknaden och gick och åt på Black Pearl. Idag blev det nachos för min del, såå gott! I slutet av måltiden kände sig inte Adrian bra i magen så de bestämde sig för att åka hem och vila upp sig. Imorgon är nämligen en stor dag, den stora elefantridardagen som barnen set fram emot så mycket. Jag, Henrik och Viggo tog en liten runda på stan och jag inhandlade en röd hjärtväska jag spanat in ett tag, passande på alla hjärtans dag. Sen blev det även en lammskinnsväska med dödskallar på, en Thomas Wylde, stencool tycker jag och var så nöjd med mina inköp.

Idag är det alla hjärtans dag och våran förlovningsdag. Här på Koh Lanta märkte man inte av att det var någon annorlunda dag på något sätt. I Sverige har väl varenda café och affär försökt locka till att handla någon hjärtfika och någon hjärtpresent den senaste veckan. Sånt är rätt skönt att slippa här, även om jag älskar att få presenter :-). Det närmsta jag kom alla hjärtans dag i dag var mitt inköp av hjärtväskan. Och pussar från min man och mina barn såklart! Nu tänkte jag ge mig på en ny bok, Ave Maria, Mia Skäringers senaste, som jag fick av mamma när hon var här.

Dagens tanke: Små barn lever som i en lång möhippa, de vet aldrig vad som ska hända under dagen härnäst. Det kan kännas både härligt och lite obehagligt för oss vuxna, undrar hur barnen känner det?









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar