måndag 13 februari 2012

Nina 30 år!

Kan man fira sin födelsedag på en bättre plats än på denna paradisudde? Antagligen inte, det skulle vara om några nära och kära fattades. Nina började med att bli firad hemma av man och barn. Sen kom de bort till vår bungalow och Viggo kom utspringandes med en vacker teckning han hade gjort på morgonen och vi med vår Mollösundspresent.

Vi åt en lång härlig frukost och sen låg vi och slappade i den vita mjölsanden. Barnen sprang fram och tillbaka med sina hinkar och byggde sandslott som placerades under parasollet så de fick lite skugga i alla fall. Där satte vi även Sally efter ett antal misslyckade sövningsförsök. Hon sover knappt något alls det lilla trollet, men hon är glad ändå. En superskön förmiddag verkligen! Precis så som Nina ville ha det.

Efter lunch gick vi på massage, Nina fick en ansiktsmassage och jag en swedish massage. Egentligen skulle Nina haft både ansikte och fotmassage, men hon som masserade blev så nervös av att hon var gravid så det fick bli ansikte och nacke istället. Underbart var det i alla fall.

Barnen och männen låg i varsin bungalow och sov på terassen, nåja, lite barn tog de väl hand om också förstås. Vi gjorde oss iordning och gick bort till Jarlholts bungalow där Martin dukat upp med härliga frukter, nötter, champagne och en coffee float till Nina. Vi hade med oss en lucky lamp som vi tänkte skicka iväg senare på kvällen. Tyvärr blåste det lite mycket så vi vågade inte riktigt släppa iväg den bland alla halmtak.

Dagen till ära skulle vi ta en tuk-tuk-taxi till restaurangen Top-view som senare visade sig heta Top-hill. Vi hade läst om den och fått rekommendationer att där skulle vara så fint. När vi kommit halvvägs upp till toppen låg det ett litet ställe bland träden i mörkret, det liknade mest ett litet café. Såg inte mysigt ut alls och omgivningen kändes skitig och myggig. Det slutade med att vi bad dom köra oss tillbaka till vår resort igen.

Själva utflykten var i alla fall intressant, Koh Mook är riktigt stort med eget Health center och skola. Vi åkte förbi en liten by som såg riktigt normal ut, särskilt i jämförelse med en annan by längre bort på stranden från vår resort som ser riktigt fattig ut. Så blev det alltså med den fina genuina thailändska restaurangen. Vi konstaterade att vi nog gärna vill ha det lite tillrättalagt som turister i alla fall.

Det kändes skönt att komma tillbaka till resorten, där hade de seafood barbeque dessutom som passade oss utmärkt. Det var alldeles stjärnklart så som det bara kan bli ute på havet. Det blev en supermysig middag även om det inträffade en rad obehagliga incidenter vid matbordet som inte riktigt platsar i den här bloggen :-). Vi skrattade i alla fall så tårarna rann och avslutade middagen med härliga efterätter. En lyckad födelsedag för fina Nina!

Dagens tanke: Vi tror att vi strävar efter att hitta det genuina och inhemska, men egentligen vill vi ha det vackra och tillrättalagda, men det ska kännas som unikt thailändskt. Inte lätt att tillfredsställa oss svenska turisters behov.